En professionel redaktør kan ikke bare hjælpe dig i skrivefasen, men måske også øge dine chancer for at din bog bliver en succes og sælger:

Markedsføringen af din bog bør begynde samtidig med, at du skriver den!

Det kan måske ikke overraske nogen – men hvis man ønsker at bogen skal sælge og blive en succes, så budskabet kan komme godt rundt – ja, så kræver det, at man er villig til at vinkle sine budskaber, så de “sælger” overfor læseren (og boghandleren, der skal tage bogen ind). Det er noget af det, en redaktør kan hjælpe dig med.

Vores redaktør har disse 4 gode råd til dig, inden du sender dine pressemeddelelser afsted:

  • Henvend dig direkte til journalisten og spids dine pointer, så journalisten kan se at der er en essens at skrive om
  • Dine vinkler i pressemeddelelsen skal kunne gøre noget for læseren – løse et problem, gøre livet lettere, eller i det hele taget vise, at budskabet har sin berettigelse i mediet.
  • Kontakt journalisten eller redaktionen og følg personligt op på din pressemeddelelse
  • Hav et godt netværk – og brug det. Byg med fordel dit netværk op inden du skriver din bog! De rette relationer og kontakter kan være altafgørende for at komme i medierne.

En god redaktør kan hjælpe dig med alt, hvad du har brug for – både i forhold til bogens struktur og opbygning (med henblik på at få solgt dit budskab bedst muligt) til markedføring og mediekontakten efterfølgende.

Men det er klart, at redaktørens opgave med at sælge bogen efterfølgende er nemmere, hvis redaktøren har fået lov at være med fra starten i bogens tilblivelse. Så vil du allerede på det tidspunkt have en strategi for, hvordan du bedst vinkler din historie, din viden eller dit speciale, så både læsere, forhandlere og journalister kan se idéen med bogprojektet.

Har du selv kompentencerne i den retning (måske er du endda journalist eller arbejder med kommunikation), så er det måske kun en kort seance med en ekstern redaktør, du har brug for. Men giv dig selv muligheden for at få et objektivt syn på dit bogprojekt (som er svær at få fra venner og bekendte), inden du kommer alt for langt i din skriveprocess.

 

Markedsføring og salg af den færdige bog

Din redaktør kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst får markedsført din bog både før og efter udgivelsen – og hvor du skal sætte ind:

  • Presse og medieomtale er naturligvis vigtigt for at sprede rygtet om, at din bog eksisterer.
  • Brug også informerende og sælgende postkort, flyers (evt. til forudbestilling af bøger) eller visitkort, når du er ude i dit netværk – dine kunder er overalt.
  • Sociale medier og din egen hjemmeside kan også være et godt redskab for dig. Brug det til at skabe relation med dine eksisterende læsere, så de bliver gode ambassadører for dig og din bog.
  • Sælg din bog online – enten fra din egen hjemmeside – eller alliér dig med en bogportal (online boghandel).

 

Brug din bogudgivelse til at komme videre med din eksisterende forretning

Har du skrevet en bog opnår du nemt en form for ekspertstatus (også selvom du ikke nødvendigvis har et forlag i ryggen). Udnyt det – og skab helt nye forretningsområder i din virksomhed: Det kunne være foredrag, kurser eller workshops for virksomheder. Igen kan din redaktør og dine rådgivere generelt være en god støtte for dig. Få en objektiv vurdering og vær sikker på, at du er på rette vej.

Nyd din skriveprocess – det store arbejde kommer først for alvor bagefter, når bogen skal ud i verden. Men heldigvis er der hjælp at hente, så det hele kan blive lidt nemmere og meget mere overskueligt. En professionel redaktør kan hjælpe dig med at lægge en god strategi, så du på den måde får en overskuelig arbejdsplan.

Jeg kan henvise dig til en dygtig redaktør, som kan hjælpe netop dit bogprojekt godt ud i verden.

Er du klar til at blive selvudgiver? Læs mere…

Hvad kan du få ud af at udgive din egen bog?

Gør mig en tjeneste - Del siden med andre: