Du ved (selvfølgelig) godt, at det er vigtigt, hvordan din firmaprofil ser ud…

Men måske var du lidt tidspresset, da du skulle have lavet hjemmeside og logo. Er dit logo (lidt for) feminint? Din hjemmeside lidt for fyldt med farver? Er dine brochure hjemmeprintede og måske en smule skævt foldet? Hvad mon din firma-profil siger om dig og dine ydelser eller produkter? Er det ved at være tid til at få strammet op og gjort tingene skarpe og tydelige for dine kunder? Det kan du få svar på i dette blogindlæg.

En ny virksomhedsprofil kan også være relevant for dig, hvis:

  • Din virksomhed har ændret retning
  • Der er kommet nye produkter til
  • Du ønsker at signalere udvikling og fornyelse
  • Du ønsker nye funktionaliteter til nye services online
  • Du er flyttet i nye lokaliteter – og det er relevant med ny linie for virksomheden
  • Visionen for virksomheden har ændret karakter

 

Hvorfor er det vigtigt med en skarp firmaprofil, der sender de rigtige signaler?

Troværdighed + De rette forventninger
= Mindre fokus på pris

 

Lad mig give et par meget indlysende eksempler:

Jem & Fix skriver helt tydeligt – regn ikke med service og hjæp her… Gør det selv! Reklamerne er trykt på billigt tyndt papir! Deres varer skal se billige ud (omkostningerne er holdt nede), så du kan købe ind billigst muligt (Du kigger ikke på prisen – men tager for givet, at det nok ikke findes billigere andre steder). Volkswagen kataloger er trykt på højkvalitets papir med lak og lækkert omslag. De skal signalerer, at du får holdbar, smuk og lækker kørekomfort samt über-lækker service (til en pris i den høje ende).

Det hænger sammen! Vi (som forbrugere) føler os ikke snydt. Vores forventninger er med det samme indstillet rigtigt i forhold til produktet. Det er godt, fordi købere så i højere grad allerede er en smule forberedt på, hvad vores varer mon koster (underforstået, vi skal ikke snakke så meget om prisen). Vi kan derfor fokusere meget mere på, præcis hvad vores produkter og ydelser kan hjælpe køberen med. Og kan vi hjælpe, så er prisen sekundær – ikke uden betydening naturligvis – men ikke den væsentligste faktor i valget af den ene leverandør frem for den anden.

Vil du have en høj pris for dine ydelser eller kvalitetsprodukter – så spar ikke på professionaliteten i dine salgsmaterialer. Det skal hænge sammen. Forventningerne hos din kunde skal stemme overens med det du kan tilbyde. Undgå at lave tingene om gang på gang og blive frustreret – gør det rigtige første gang. Det er også det billigste for dig!

En skarp firmaprofil kan fx bestå af:

  • Professionelt logo
  • Hjemmeside
  • Brochurer og foldere
  • Visitkort
  • Brevpapir
  • Mailsignatur
  • Facadeskiltning
  • Bilreklamer

Alt sammen målrettet præcis din målgruppe og tilpasset de signaler, du ønsker at sende!

Jeg anbefaler, at du bruger en professionel grafiker til at designe dit logo, din virksomhedsprofil og din design-guide, så det er nemt for dig selv at arbejde videre med i alle sammenhænge. Kontakt mig, hvis du har brug for hjælp på post@tinawoods.dk

Gør mig en tjeneste - Del siden med andre: