Brugervenlighed – Sådan får du din hjemmeside til at sælge bedre (Tip 2 af 10)

Tip 2 af 10: Lav en brugervenlig hjemmeside!

Struktur og brugervenlighed sikrer at dine brugere kommer ind på din side og finder de informationer, løsninger eller produkter, de har brug for, på den nemmest mulige måde. Pas på du ikke skaber unødvendige forhindringer, der gør vejen til købsprocessen besværlig. Tænk i få klik, overskuelighed og logisk opbygning.

Hvorfor skal hjemmesiden være overskuelig og brugervenlig?

Dine kunder må jo helst ikke vende om, før de har købt/udfyldt/tilmeldt sig/læst/fået info eller hvad dit mål med hjemmesiden er. Det skal være nemt for dine kunder at bruge din hjemmeside. Og du har kun ganske få sekunder til at overbevise nye kunder om, at de skal handle med dig.

For at opnå bedst mulig brugervenlighed for dine kunder skal du have en gennemtænkt strategi med:

  • Design og logo
  • Farver
  • Stil
  • Signaler
  • Skriftyper
  • Opbygning og struktur
  • Kundens vej til køb eller anden form for “action”

Få nye idéer ved at lure på dine konkurrenter. Hvad virker? Og hvad virker ikke?

Men lav også dine egne studier – og vær ikke bange for at lave forandringer.

Din hjemmeside er dynamisk – udnyt det og test brugervenligheden og opbygningen

Prøv i en periode at flytte rundt på dine elementer på siden, så du kan se, om der er andre placeringer af f.eks. “Tilmeld til nyhedsbrev”, der fungerer mere logisk og brugervenligt (skaber flere tilmeldinger). Øvelsen kan bruges på mange forskellige elementer på din side:

  • Menustruktur
  • Menunavne
  • Opdeling af katagorier og tags
  • Placering af købsknap
  • Placering af kontaktformular/kontaktinfo
  • Placering af “tilmeld til nyhedsbrev”
  • Social media deleknapper – placering og form

Brug fx Google Analytics til at vurdere, hvad der virker – og hvad der ikke gør. Google Analytics er et detaljeret statistik og målesystem, som blandt meget andet kan vise dig, hvor meget tid dine læsere bruger på hver side, hvordan de bevæger sig fra side til side – og på hvilken side deres besøg slutter. Læg googleanalytics på din side, straks den er i luften – så er du sikret data fra dag ét.

Jeg arbejder selv med design – og det er meget fristende som designer at gå “all in” på lækkerhed frem for brugervenlighed. Men hvad hjælper det at have en smuk designside, hvis målgruppen ikke kan gennemskue, hvordan man finder de informationer, der i sidste ende måske er salgsskabende?

Google og brugervenlighed – Husk at lave din side mobilvenlig!

21. april 2015 er skæringsdato (ifølge Google selv: Læs Googles blogindlæg om mobilvenlige søgeresultater her), hvor hjemmesider, der ikke er bygget mobilvenligt (responsivt design), bliver straffet i søgemaskinen med dårligere placeringer – og måske ikke eksisterende placeringer i de organiske søgeresultater i Google.

Har du ikke en mobilvenlig side, så anbefaler jeg, at du bygger den om! (Klik her og tjek straks om din side er mobilvenlig). Byg ikke din hjemmeside om for Googles skyld – men for dine brugeres skyld – og dermed for din egen skyld! Alt efter hvilket CMS system, din hjemmeside er bygget i, er det en mindre eller større process at lave siden responsiv og dermed mobilvenlig.

Har du brug for hjælp, så er du altid velkommen til at kontakte mig på mail: post@tinawoods.dk. Jeg uddyber gerne idéerne og rådene med dig, så du kommer godt videre med din hjemmeside.

Følg med på bloggen her… der er 8 tips mere på vej!

Læs også: Hvorfor er det vigtigt at have en skarp firmaprofil?

By |2017-02-10T08:47:22+00:0007/02/2015|Hjemmeside og blog, Vis alle blogindlæg|0 Comments

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

Leave A Comment