Sådan får du mest ud af dine markedsføringskroner som fotograf

I dag har jeg holdt foredrag for 150 fotografer til Dansk Digital Lab’s Event/Messe i Randers. Det var en god oplevelse – og jeg fik talt rigtig meget om målgrupper. Her har jeg samlet lidt af guldkornene fra i dag – og selvom de er møntet på fotografer og deres muligheder, så er der sikkert meget, du kan bruge – også selvom du ikke er fotograf.

Her får du overskrifterne fra dagens oplæg på Dansk Digital Lab’s event for fotografer

Jeg har snakket meget i dag – og er faktisk glad for, at det nu er mine hænder, der blot skal danse hen over tastaturet. Dagen i dag har jeg tilbragt i selskab med 150 fotografer, der kom fra hele landet. De skulle møde leverandører og høre om spændende nyheder fra fotografverdenen, men også høre Carsten Dollerup, Innovisio, og jeg fortælle lidt om netop deres muligheder for at markedsføre sig, så hver en krone og hver en time bliver givet ud med størst muligt udbytte.

Mange af dagens deltagere var også forbi standen, hvor vi kunne tale lidt mere konkret om hver enkelt og deres forretningsmuligheder. Det var skønt at møde dem alle – og der var også rosende ord tilbage efter oplægget i salen.

Hvorfor oplæg fra Buchs på en fotograf-event?

Til dagligt arbejder jeg i kommunikationshuset Buchs. En grafisk virksomhed, hvor vi arbejder som reklamebureau med grafisk design både online og offline, som grafisk produktionshus med trykmaskiner, digitalmaskiner og skilteafdeling. Buchs er også medejer af en grafisk virksomhed i Vietnam – Minh Graphic, som hovedsagligt hjælper med opgaver som f.eks. billedebehandling, tegninger, 3D og meget mere, hvilket kan dække ret basale behov hos fotografer, der kan have brug for billedebehandling, konverteringer og meget andet, som sagtens kan udføres i Vietnam til en fordelagtig timeløn.

Mine daglige fokusområder er grafisk design og kunderådgivning om markedsføring og sociale medier.

Rigtigt meget om målgruppe og niche

Essensen i hele oplægget i dag var fokus på målgruppe og valg af niche. Allerede tidligt på dagen talte jeg med mange fotografer, som, når jeg spurgte om deres niche, svarede: “Jeg er sådan en all-round-fotograf”. Og når spørgsmålet om deres målgruppe kom op, svarede mange: “Jeg vil gerne fotografere og sælge til alle”. OK! Det bliver svært og dyrt, hvis man skal lave målrettet reklame og markedsføring mod ALLE! Det betyder nemlig, at du skal deltage på alle mulige messer og udstillinger, annoncere i tusindvis af blade og aviser og i det hele taget bruge tusindvis af kroner for at få opmærksomhed. En annonce i ugeavisen ala: Fotograf til bryllup, portræt, virksomheder, modeblade, tøjmagasiner, bla bla bla… virker bare ikke særligt målrettet – og det er svært som forbruger og kunde at tænke: Det er LIGE HAM, jeg vil have til at tage billeder til mit “xxx”-formål.

Skiller du dig derimod ud – og gør noget helt anderledes og modigt, så er der gode chancer for både mere omtale og PR, flere delinger på sociale medier, flere besøgende på hjemmesiden – og i sidste ende flere kunder i butikken (også kunder af den slags, du slet ikke har målrettet din markedsføring mod – sjovt nok!)

Kender du Bibi?

Bibi Berge er fotograf. Hun fandt på et projekt, der gav ret så meget PR, masser af omtale på sociale medier – og som gav hende et kendetegn, der gør, at jeg ALDRIG glemmer, at Bibi er fotograf! Jeg var i netværk med Bibi – og det var dér, jeg mødte hende første gang. Bibi har besluttet, at hun vil skyde portrætter af 100 Bibi’er og udgive dem som en bog. Der er KUN 575 Bibi’er i Danmark ifølge Danmarks Statistik. Så et detektivarbejde var nødvendigt. Bibi Berge oprettede facebook-siden: Kender du Bibi?, hvor hun søgte efter Bibi’er. Folk var vilde med at hjælpe med søgningen, hvilket gav stor opmærksomhed og masser af PR. Bibi Berge er nu godt i gang med at lave portrætter til bogen, og jeg venter spændt på at se resultatet.

Du kan møde Bibi Berge og se mere om bogprojektet her: kenderdubibi.dk

Hvad kan du lære af Bibi?

Skil dig ud og gør noget helt anderledes, end du før har set. Så er det dig, medierne vil skrive om! Opfind et projekt, som er helt unikt for dig. Det giver øget synlighed på sociale medier og flere besøgende til din hjemmeside. Oveni er det personlig branding i fineste form.

Læs også: Hvordan finder jeg min målgruppe

Læs også: Hvem snakker du med på Facebook?

Fotograf Pernille Bering opfandt også sit eget projekt med succes: “1 billede om dagen i 365 dage!”. Netop det projekt var et Facebook-projekt, som virkelig blev et udbredt fænomen. Ét af Pernilles billeder fik hele 55.000 visninger indenfor de første 24 timer! Det er da en rækkevidde og en synlighed, der vil noget. Og opmærksomheden førte da også til både salg af billeder og nye opgaver.

Strategi og fokus – en lille opsummering

Carsten Dollerup, Innovisio, web-virksomheden som også har til huse i kommunikationshuset på Kertemindevej, bød bl.a. ind med nyttig viden om de forberedelser der er vigtige for, at en hjemmeside markedsføringsmæssigt bliver en succes:

  • Definer målgruppe, målsætninger og tænk på, hvad du gerne vil have dine kunder til at gøre på din hjemmeside
  • Vælg hjemmesideplatform ud fra dine behov – ikke pris eller systemnavn
  • Vær realistisk omkring tid og ressourcer – og planlæg derefter!
  • Sæt løbende budget af til hjemmeside, sociale medier og markedsføring i det hele taget
  • Fokuser på hvad jeres målgruppe har af behov, ikke hvad I gerne vil sælge

Jeg er sikker på, at mange fik nye overvejelser omkring deres eksisterende hjemmeside. Og et helt oplagt tidspunkt for fornyelse er lige nu, hvor mange i forvejen står overfor forandring pga. Googles nye tiltag om at tilgodese mobilvenlige hjemmesider i deres søgeresultater (Træder i kraft netop i dag den 21. april 2015).

Sådan udnytter du personlig branding i din markedsføring

Når du har valgt din målgruppe og din niche, så er du klar til for alvor at gå i gang med din markedsføring. Som fotograf har du alletiders muligheder for at lave god personlig branding, så du bliver kendt og “godkendt” for dine færdigheder.

  • Netværk (Vælg dine netværksaktiviteter med omhu, så du ikke spilder din tid. Gå efter at få ambassadører for din forretning)
  • PR
  • Blog (Lav en blog på din hjemmeside, hvor du kan formidle din viden og dermed underbygge, hvad det er DU er god til)
  • Vælg sociale medier (Vurdér ud fra din målgruppe, hvilke sociale medieplatforme, du kan møde dem på. Vær dér!)
  • Udgiv en bog / ebog / freebee til hjemmesiden (Giver dig ekspertstatus på dit unikke felt – det behøver ikke være stort og forkromet… “10 gode råd til, hvordan du forbereder dine børn til en photo-shoot” kan være nok – hvis det er det DIN målgruppe hungrer efter at vide)

Del ud af din viden – men altid med et konkret mål for øje: At få opmærksomhed fra din målgruppe!

Tak for en god dag!

Gør mig en tjeneste - Del siden med andre: