Vil du sikre dig, at du brander dig bedst og skarpest på de sociale medier – så bør du have et ensartet look – uanset om du kommunikerer med dine kunder på facebook, linkedin, twitter, pinterest eller noget helt andet. Så sikrer du dig høj genkendelighed – og det er første skridt på vejen til flere kunder.

Lav ensartede og skarpe grafik-filer i de rigtige formater til de forskellige medier.

Her får du en praktisk oversigt over, hvilke formater du skal lave dine forskellige grafiske elementer i, hvis du vil opnå de bedste resultater på de mest almindelige online medier – både til covers og til profilbilleder (opdateret – september 2015):

Facebook
Coverbillede: 851 x 315 px
Coverbillede til firmasider: 851 x 315 px (Mobil synlighed: 540 x 315 px – den midterste del af coverbilledet)
Profilbillede: 180 x 180 px (nedskaleres automatisk til 160 x 160px)

Øvrige billedformater til forskellige Facebook annoncer findes her…

LinkedIn
Foto til din personlige profil: 200 x 200 px
Logo til firmaprofil: 100 x 60 px – og miniudgave i 50 x 50 px
Cover til firmaprofil: 974 x 300 px
Indhold billeder optimalt: 646 x 220 px

Twitter
Coverbillede: 1500 x 500 px (brug meget bred margin, da mindre skræmstørrelser æder en del af dit billede)
Profilbillede: 400 x 400 px
Indhold billeder optimalt: 440 x 220 px

Google+
Coverbillede: 2120 x 1192 px (brug meget bred margin, da mindre skræmstørrelser æder en del af dit billede)
Profilbillede: Vises i cirkelform – Minimum Ø 250 px
Indhold billeder optimalt: 497 x 279 px

Instagram
Instagram profilbillede:  Minimum 110 x 110 px
Indhold billeder optimalt: 640 x 640 px

Pinterest
Pinterest profilbillede : 165 x 165 px
Opslagstavle billede: 220 x 150 px
Pins bredde: 236 px

Youtube
Channel cover billede:  2560 x 1440 px
Video uploads: 1280 x 760 px

Alle mål er angivet i bredde x højde.

Har du kommentarer og erfaringer for bedre formater end angivet her, så hører jeg meget gerne fra dig.

Et sidste tip – hvorfor skal jeg have en gravatar?

Gravatar – Kvadratisk billede som skal fungere helt ned i 50 x 50 px
Din gravatar/profilbillede følger dig – uanset om du kommenterer på blogindlæg, skriver nye eller noget helt 3. på online medier. Den er koblet sammen med din mail-adresse. Det kan være fordelagtigt for dig at have en gravatar, hvis du lever af dit personlige brand (eller kunne tænke dig at gøre det) eller hvis du har en forretning, hvor dit ansigt er en vigtig faktor for salg og markedsføring.
Læs mere og få din egen gravatar her…

Bemærk: De forskellige platforme forandrer ofte design, formater og placeringer af grafiske elementer. Så følg med og tjek jævnligt, at alt ser fint ud på dine profiler. Jeg tager derfor også forbehold for, at der er sket ændringer efter lanceringen af dette blogindlæg.

Gør mig en tjeneste - Del siden med andre: