Tip 1 af 10: Fokusér på din målgruppe
Hvis du råber til ALLE, hører INGEN noget som helst. Det er vigtigt at holde fokus på din målgruppe. Jo mere du ved om din målgruppe, jo nemmere er det for dig at skrive direkte til dem og tilpasse dine produkter og ydelser til deres behov. Og så vil de også høre, hvad du har at tilbyde.
Hvorfor er det vigtigt at holde fokus på målgruppe og strategi?
Jo mere specifik du kan være, når du finder din målgruppe, jo nemmere vil det være for dig at kommunikere med dem. Til tider kan det være en god idé at indskrænke din målgruppe til mindre målgrupper med det ene formål at lave forskellig kommunikation til hver gruppe. Eller specialiser dig indenfor én niche – en mindre målgruppe – men med langt bedre chancer for at lave god målrettet kommunikation, som giver dig flere gode relationer/ambassadører og dermed flere kunder.
Analyser grundigt på din målgruppe:
- Hvem er de, og hvad er det, du kan hjælpe dem med?
- Få hjælp til målgruppeanalyse på nettet. Se fx http://startvaekst.dk/find-din-maal-gruppe
- Hvad vil du gerne bruge hjemmesiden til?
- Hvad skal dine kunder, kunne bruge siden til?
- Er din målgruppe typen, der søger information online, inden de beslutter sig for, hvem de vil handle med? Og hvor gør det det? Hvilke sociale medier er de en del af?
Se din målgruppe for dig, når du kommunikerer med dem. Mange har en tendens til at bruge hjemmesiden til at fortælle rigtigt meget om dem selv, produkternes egenskaber og ydelserne generelt. Prøv i stedet at fortælle om, hvilket udbytte dine købere får. Egenskaberne skal naturligvis også beskrives – men det behøver ikke stå øverst på siden. Med denne øvelse vil du tale mere direkte til dine købere – og dermed øge dine salgschancer.
Hvem er du?
Måske er du konsultent og vil sælge rådgivning og andre ydelser som f.eks. foredrag.
Du kan også være forfatter og ønske at sælge bøger og andre tillægsydelser.
Eller er du iværksætter – som har brug for opstartsassistance?
Måske har du en mindre virksomhed og trænger til ny inspiration til din markedsføring og dit salg generelt?
Har du brug for hjælp, så er du altid velkommen til at kontakte mig på mail: post@tinawoods.dk. Jeg uddyber gerne idéerne og rådene med dig, så du kommer godt videre med din hjemmeside.
Leave A Comment