Hvorfor skal jeg have en blog?

Skal jeg have en blog?

På stort set alle forretningsområder er der mulighed for at blogge om al den viden, der ligger omkring din forretning og dine produkter eller yderlser. Det er faktisk kun din fantasi, der sætter grænser for, om det bliver en god forretning for dig og din virksomhed at blogge. I dette indlæg får du et indblik i, hvordan du kan bruge en blog i din forretning.

Sæt tid af til at blogge – for ja, det tager jo tid at skrive artiklerne – men det tager også tid at svare på spørgsmål i telefonen, sælge på traditionel vis og køre ud til kundemøder. Ting tager tid – men dine blogindlæg lever længere… Og google (og dine kunder) elsker dem – og belønner dig med en god placering søgemaskinen – da du jo skriver om det, der er aktuelt for dine kunder (Det de søger efter på Google).

Hvad er en blog?

En blog er en række af artikler, som ligger på nettet. Siden med artikler vises som regel med det sidst nye indlæg øverst. Og der kan være mulighed for andre at kommentere på artiklerne, dele på sociale medier og meget mere. Blogs kan være af privat karakter og handle om alle mulige emner. Nogle private bloggere har så stor succes (mange følgere og læsere), at de kan tjene penge på bloggen via annoncører. Men du og din virksomhed kan også tjene penge på at blogge.

Eksempel på en blog-succes:
Bloggen Gastromand.dk havde i 2013 1,3 mio besøgende – og har lige nu over 10.000 fans alene på facebook. De er også godt repræsenteret på både Instagram og Twitter. Siden har skiftende annoncører og faste sponsorer. Bloggen ligger på en word-press platform.
Bonustip: Find populære blogs i din egen branche eller i nærliggende brancher – og lær af dem.

Hvordan kan jeg tjene penge på det, tænker du måske?

Jo, det kan du, hvis du blogger om din virsomhed, hvad der sker i den, hvilke produkter du har på vej, hvordan produkterne kan skabe værdi for køberne, viser hvordan andre har fåret succes med dine produkter og meget mere.

Er det ikke det, jeg gør i forvejen på min hjemmeside?

Jo, det tænker du nok, du gør. Men gør du det?

Langt de fleste hjemmesider i dag indeholder mest fakta om produkter, ydelses-beskrivelser og meget andet, som vi utroligt gerne vil sælge til vores kunder. Men kunder vil ikke ret tit sælges til! De vil købe produkter, de selv har valgt og opsøgt. Enten fordi man har fået dem anbefalet af andre, man kender, eller har et specielt forhold. Giv dine kunder en grund til at elske dine produkter! Det kan du gøre med en blog fuld af gode artikler med tips og viden, som du også selv kunne have lyst til at dele med dine venner.

Hvad kan jeg blogge om for at få flere kunder?

  • Din viden omkring produkterne.
  • Idéer til, hvordan produkter kan bruges på nye måder.
  • Svare på spørgsmål – det som kunderne alligevel spørger om, inden de køber dine produkt.
  • Sætte ord på, hvad man får ud af at handle med dig og bruge dine produkter.
  • Få en dialog igang med dine brugere, så du kan produktudvikle ud fra deres behov og ønsker.

… og meget mere…

Content marketing – hvad har det med min blog at gøre?

Din blog kan via godt, relevant og opdateret indhold skabe værdi for dine kunder på en måde, så de får lyst til at købe dine produkter – uden at dine kunder føler, at du har solgt det til dem. Præcis den strategi, er der rigtigt mange målgrupper, der godt kan lide. Den måde at skabe salg på kaldes også “Content marketing”.

Du skal levere viden, information, idéer og lignende til din målgruppe. De vil elske dig for det – og dele, anbefale og købe dine produkter efterfølgende. Content marketing er en langsigtet strategi, så desværre uden hurtige her-og-nu resultater. Men de langsigtede resultater er bestemt værd at gå efter. Dit indhold på bloggen vil jo leve i en evighed – og blot skabe mere og mere trafik til din side, hvis indholdet er værdiskabende, og det er blevet opdaget derude.

Relevant indhold, der giver dine læsere værdi, vil også som herlig bivirkning ligge godt i Google’s organiske søgeresultater, da Google belønner sider med indhold, der bliver læst, delt og brugt tid på. Lyder det kryptisk? Organiske søgeresultater er dem, der står ca. midt på siden, når du søger på noget i Google. Altså ikke de betalte annoncer yderst til højre og de 2-3 top-annoncer, der som regel vises på et søgeresultat. Det er en helt ubetalt god placering, jeg taler om her.

Del dine blog-indlæg

Dine blog-indlæg er oplagte til deling på sociale medier og i din mail-signatur. Det er også ret nemt at konstruere et nyhedsbrev til dine abonnenter ud fra et blog-indlæg – og så i øvrigt henvise til blog-indlæget i nyhedsbrevet. Det vil alt sammen skabe yderligere trafik ind til din hjemmeside. I sidste ende får du flere kunder, bedre branding og bedre bundlinie.

Hvordan kan min blog og Content Marketing-strategien give mig flere kunder?

  • Når du er den, der altid dukker op i søgeresultaterne på Google, når de søger efter dine kompetencer og produkter – så får de øje på dig.
  • Når du skilter med din ekspertviden og deler ud af den, bliver dine kommende kunder trygge.
  • Når du servicerer og giver de bedste råd, er du top-of-mind hos dine kunder.
  • Når du giver dine kunder noget af værdi, så er de positivt indstillet overfor dig og dine produkter – og taler godt om dig andre steder.
  • Når du hjælper dine kunder, så føler de sig godt tilpas.
  • Når du skriver et godt indlæg på bloggen – så deler dine læsere med andre og spreder dit gode navn.

Alt dette er med til at styre kunderne i retningen af dig og din forretning. Og når det er lykkedes, så kan du se det på bundlinien.

Husk dog, at strategien er langsigtet – og der er desværre ikke nogle hurtige løsninger. Tilgengæld er strategien langtidsholdbar – og blogindlæg lever i lang lang tid…

By |2017-02-10T08:47:22+00:0027/08/2014|Hjemmeside og blog, Vis alle blogindlæg|0 Comments

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

Leave A Comment