6 Facebook tips til B2B virksomheder

Her får du 6 tips til, hvordan B2B virksomheder kan få helt unikke fordele ved brug af Facebook! (+Ekstra Bonus-idé i slutningen af indlæg)

B2B virksomheder skal ikke være på Facebook, de skal være på LinkedIn – Eller hvad?

Efter min mening er det en stor misforståelse. I skal være på LinkedIn – men glem ikke, at Facebook også kan være en stor hjælp for B2B virksomheder. Dem der sidder som indkøbere ER på Facebook – typisk i langt højere grad, end de er på LinkedIn. Måske en påstand?

Undersøgelser viser, at vi som kunder/indkøbere skal påvirkes af samme budskab mange gange, før vi gør en aktiv handling; tilmelder os et nyhedsbrev, køber en kursusplads, køber konsulentydelser, vælger professionelle leverandører og samarbejdspartnere (Nogen siger målgruppen skal påvirkes 7 gange – andre 10 gange – før de køber!). Det har du muligheden for at gøre via Facebook, hvor dine købere er online flere gange om dagen!

Hvis du sidder i marketingafdelingen hos en B2B virksomhed, er det derfor nu, du skal oprette en firmaside for jeres virksomhed, hvis du ikke allerede har gjort det. Det næste du skal gøre er at oprette en Facebook-pixel og få din webmaster til at placere den på jeres hjemmeside (jeg forklarer i Tip nr. 5, hvorfor dette er vigtigt!).

 

Tip nr. 1: Læg en strategi og følg den!

Vær bevidst om, hvor meget tid I vil bruge på Facebook, og hvem der skal gøre hvad? Facebook er et socialt medie, så det forventes, at I er sociale!

  • Hvem svarer på beskeder, kommentarer og anmeldelser?
  • Hvem laver opslag?
  • Hvem laver grafik, video og billeder til opslag og annoncer?
  • Hvem svarer på beskeder, kommentarer og anmeldelser?
  • Hvem står for annonceringen?
  • Skal et bureau ind over?

Hvem ønsker I at få en dialog i gang med – og hvorfor?

  • Kunder?
  • Ambassadører og venner af huset?
  • Leverandører?
  • Kandidater til ledige stillinger?
  • Andre?

Jeres mål skal være S-M-A-R-T

facebookb2b-smartmodel

  • Specifikke mål – Definér jeres specifikke mål: Hvad vil I have ud af jeres indsats på Facebook?
  • Målbart – Jeres mål skal være målbart: Hvor mange fans, besøgende, visninger, klik til website, tilmeldinger til nyhedsbrev eller?
  • Attraktivt mål – Hvorfor er det vigtigt for jer – og hvordan kan det skabe forretning for jer?
  • Realistisk mål – Er målsætningen realistisk med den indsats og økonomi, I er villige til at lægge i projektet? (Få evt. professionel hjælp til vurdering af dette)
  • Tidsbestemt mål – Læg en plan for, hvornår de ovenstående mål skal være nået. (Husk at følge op!)

Læg så den endelige strategi

  • Hvor ofte skal I lægge opslag ud på siden?
  • Hvad skal opslagene handle om, hvis I skal nå jeres mål?
  • Hvad skal opslagene få målgruppen til at tænke eller gøre?
  • Følg op på jeres målsætning og strategi med jævne mellemrum. Går det, som det skal?

 

Tip nr. 2: Lav godt indhold, der involverer dine kunder og skaber værdi for dem!

Opslag er ikke bare opslag! Det er vigtigt, at du altid tænker på din målgruppe, når du skriver opslag til din side. Vær tro mod jeres strategi og skab opslag med værdi for jeres kunder. Opslagene når langt ud, hvis I formår at skabe god involvering: mange kommentarer, likes, klik og delinger.

Er du i tvivl om, hvad godt indhold er? Læs mere her: 15 tips til godt indhold på din Facebookside

 

Tip nr. 3: Vær professionelle

Brug grafiske virkemidler eller video på alle jeres opslag – gerne så professionelt som muligt, så din B2B virksomhed fremstår med de værdier, I ønsker at afspejle. Hold stilen og vær troværdig og professionel. Krydr også opslag med links til andres relevante indhold; blogindlæg, websites, youtube-videoer eller andet med relevans for jeres målsætning i strategien.

 

Tip nr. 4: Vær specifik og lav en “Om”-tekst, der beskriver, hvad formålet er med jeres side

I “Om”-teksten på jeres side har du mulighed for at afgrænse, hvad det er jeres side handler om, hvorfor den eksisterer og hvad du vil hjælpe følgerne med. Vil du kun besvare beskeder i et bestemt tidsrum, så benyt dig f.eks. af feltet: Åbningstider, hvor du kan indtaste de tidspunkter, hvor folk kan forvente at få svar på spørgsmål mm. Der er mange muligheder her. Brug dem.

 

Tip nr. 5: Annoncér

Det er ikke længere gratis at være på Facebook, hvis du vil have synlighed, stor rækkevidde og stort engagement. Det kræver penge til annoncering og boosting af dine opslag.

Læs mere her: Sådan fungerer Facebook algoritmen, der er afgørende for dine opslags rækkevidde

Det er i forbindelse med annoncering din Facebook-pixel kommer ind i billedet! Din webmaster kan hjælpe med at få lagt din sides Facebook pixel ind på jeres website, som kan spore, hvem der har besøgt din hjemmeside, din webshop eller din blog. Det giver dig mulighed for at lave målrettet annoncering – præcis mod den gruppe! Jo før du lægger pixel ind på dit website, jo før kan du komme i gang med at skabe en unik målgruppe på de data, den indsamler til dig om dine besøgende.

Du kan også lave dine egne målgrupper og annoncere mod dem. Facebook’s allerstørste fordel for dig som annoncør er, at Facebook ved rigtigt, rigtigt meget om deres brugere (som i næsten alt). Det betyder at din målretning af annoncer ikke kun er demografisk defineret, men også kan målrettes folk med forskellige interesser. Hvis du ikke kender Facebook’s annonceringsmuligheder endnu, så vil du blive overrasket over, hvor godt du kan definere din målgruppe!

 

Tip nr. 6: Få det gjort!

Én af de allerstørste faldgruber, jeg ser hos virksomheder på Facebook, er, at der i starten er gode og stærke ambitioner, men så falder man tilbage i hverdagen – og Facebook bliver noget, der lige skal holdes lidt ved lige i ny og næ (læs venstrehåndsarbejde). Det bliver svært at holde strategien, og det kan vise sig, at hele indsatsen går tabt. Derfor er mit sidste – og måske vigtigste råd: Få det gjort! Hvis strategien er på plads og ressourcerne afsat rigtigt, så er det ikke svært.

 

BONUS idé: Brug Facebook til B2B rekruttering

facebookb2b-rekruttering

Sådan fik B2B virksomhed ansat 3 nye kandidater på 6 uger via Facebook

For ca. 2 måneder siden talte jeg med en af vores B2B kunder om rekruttering. Det kan være svært at finde de rette kandidater til specielle stillinger – og tit er B2B virksomheder nød til at “stjæle” lidt fra hinanden for at få de bedste kandidater. Mange rekrutteringsselskaber og job-sites fokuserer på arbejdsledige kadidater, som aktivt går ind og søger efter ledige stillinger.

Men hvis du sidder i en situation, hvor du har brug for at komme i kontakt med dem, der ikke ved, de søger nyt job, så kan Facebook være en mulighed. En stor del af os er jo på Facebook flere gange om dagen! Og hvis vi mødes af et budskab 7-10 gange, så trænger det ind!

Vi blev enige om, at dette var en oplagt – og måske overset – mulighed for at nå helt nye kandidater, som ikke selv søger via Jobindex, LinkedIn, avisens jobsider eller headhuntere. Og så er Facebook tilmed meget billigere end annoncering i de mere etablerede medier til jobopslag.

Det var dog ikke uden tøven og spørgsmål, at virksomheden gik ind i projektet. Der var mange overvejelser om sidens formål; kan folk mon forstå, at siden ikke er en almindelig Facebook firmabranding side og kan folk forstå, hvad det er, vi vil med siden? Svaret er klart: Ja, de kan!

stats-paa-fb-opslagDet er gået over al forventning! På nogle af stillingsopslagene er der langt over 100 delinger og en rækkevidde på mere end 25.000 personer i målgruppen! Men bedst af alle resultaterne er, at 3 stillinger nu er besat af kandidater, der har søgt stillingen, fordi de har set stillingsopslaget på Facebooksiden.

Du kan se DS Stålprofil’s Facebook side her: facebook.com/dsstaalprofil

Siden er tænkt som en ren rekrutteringsside for virksomheden – og det fungerer. Jeg er spændt på, om virksomheden senere også vil oprette en regulær branding side på Facebook.

 

Har du selv gode eksempler på B2B firmasider, der fungerer godt og skaber resultater?

Så giv mig og andre et hint i kommentaren herunder. Tak 🙂

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

Leave A Comment