Facebook-konkurrencer – Regler, idéer og udbytte

Idéer til julekalender / adventskalender og konkurrencer på Facebook

Sidder du og tænker, at det dér med en julekalender eller en konkurrence på Facebook, det må lige være sagen for at få boostet antallet af LIKES på siden og sikre julesalget i butikken? Så kan det sagtens være, du har ret.Ønsker du at få “rigtige” fans til din side (og ikke blot konkurrence-deltagere og gratister), så er der nogle ting, du bør overveje, inden du går i gang med at lave din konkurrence eller julekalender på Facebook. Den utålmodige læser kan springe direkte til punkt 3 for idéer. Facebooks konkurrenceregler er beskrevet i punkt 4.

1. Sæt dine mål

  • Hvad vil du gerne opnå med konkurrencen? (Antal deltagere, rækkevidde, synlighed, branding – prøv at sætte tal på!)
  • Hvem vil du gerne have til at deltage? (Hvem er din målgruppe?)
  • Hvad skal de vinde? (Relevante præmier fra din forretning kan sikre, at de måske får lyst til at købe senere)
  • Hvorfor gavner konkurrencen din business? (Skal de ned i butikken for at afhente præmien? Er der mulighed for mer-salg? Er der mulighed for helt nye kunder?)

2. Skal jeg vælge at bruge en App eller blot lave konkurrencen i et almindeligt opslag på facebook?

Læs om fordele og ulemper her…

Vælger du at lave konkurrencer og julekalender direkte i opslag på din side, så skal du selv i arbejdstøjet – eller få sådan én som mig til at hjælpe dig. Nedenfor får du idéer til, hvordan du selv kan gribe opgaven an – og hvordan du sikrer dig, at du får noget ud af din indsats.

Uanset hvilke typer konkurrencer, du vælger at lave på Facebook, er du naturligvis underlagt dansk markedsføringslov, loven om ophavsret samt Facebooks konkurrenceregler. Facebooks officielle regler for Facebook promovering kan læses her (Se punkt III stk. E)…

3. Idéer til hvordan du laver facebook-konkurrencer i opslag

  • Hold fokus på din målgruppe:
    • Hvad vil de gerne vinde? (Dine produkter, ydelser eller relateret præmie?)
    • Hvad interesserer de sig i øvrigt for?
    • Hvad skal der til for at aktivere dine fans på Facebook?
    • Hvordan kan du få dem til at deltage i konkurrencen? (Ville du selv deltage i en lign. konkurrence, hvis andre udskrev den?)
    • Hvor nemt eller svært vil du gøre det for deltagerne? (Altid en afvejning af antal deltagere og kvalitet af deltagerne)
  • Hold “tonen” fra dine øvrige opslag på siden, så det virker som en naturlig del af dit øvrige indhold. (Se bl.a. Søstrene Grene nedenfor)
  • Planlæg mer-salg. Få evt. deltagerne til selv at hente præmien i din butik, få dem ind på din webshop eller lign.
  • Udtænk nøje, hvordan du får mest synlighed og rækkevidde på Facebook med din konkurrence:
    • Brug iøjnefaldende billeder.
    • Teksten bør fungere og fænge  i de første 3 linier. (Man må meget gerne bruge emojis – F.eks. Stjerner, der øger synligheden)
    • Lad evt. deltagerne uploade egne billeder i kommentarfeltet for at deltage.
    • Deltagerne skal/kan skrive svar i kommentarfeltet.
    • Deltagerne skal/kan like opslaget for at deltage.
    • Oplys evt. hvor præmien kan købes, hvis man ikke er den heldige vinder – eller ikke kan vente.

Eksempler på konkurrencer og adventskalender til inspiration:

Club Matas lovlig konkurrence

Coop lovlig konkurrence

Søstrene Grene lovlig adventskonkurrence

Ønsker du dig fans og deltagere, der er interesserede i dit produkt, din ydelse eller dine kompetencer – og som er potentiel kunde eller ambassadør for dig og din virksomhed, så er der her en liste over ting, du skal huske, når du laver din konkurrence eller julekalender:

4. Tjekliste (og Facebooks konkurrence-regler)

  • Vinkel din konkurrence eller julekalender, så dem, der deltager, er i din målgruppe.
  • Udlod præmier, der er i relation med din virksomhed – f.eks. dine egne produkter eller ydelser.
  • Beting deltagelse i konkurrencen med en kommentar: Deltagerne skal skrive et svar i kommentarfeltet – f.eks. noget om dine produkter, dine ydelser eller din virksomhed. (Øger aktiviteten med dit opslag, så det bliver populært i Facebook’s algoritme = flere organiske visninger)
  • Husk at svaret, du beder om i kommentarfeltet, skal være nemt og hurtigt at besvare – Det sikrer dig flest mulige deltagere – og dermed størst rækkevidde.
  • Beting deltagelse i konkurrencen med et like til opslaget. (For bedre organisk rækkevidde – og for at få muligheden for at invitere dem, der ikke i forvejen er fan af siden til at blive det)
  • Bed evt. deltagerne om at lægge et billede/selfie ind i kommentarfeltet for at deltage.
  • Fortæl deltagerne hvornår vinderen udtrækkes – og hvordan de får at vide, hvis de har vundet! Det kan være, du giver vinderen besked via kommentarfeltet under konkurrencen, på et separat opslag – eller at vinderen skal tjekke Facebooks indbakke for meddelelsen. Eller måske skal de ind på din hjemmeside for at se vinderen?

Facebook vil ikke sættes i forbindelse med din konkurrence. Derfor skal alle konkurrencer og julekalendere med præmier underskrives med en disclaimer ala: “Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet af, administreret af eller associeret med Facebook.”

Du må ikke (som betingelse for at deltage i konkurrencen) bede deltagerne om LIKE din side, at “tagge” en ven eller dele dit opslag – det er imod Facebooks konkurrenceregler. Husk det! (Din side kan blive lukket helt af Facebook pga. brud på konkurrencereglerne).

Eksempel på ulovlig konkurrence – hvilke også ofte viser sig at være FAKE-sider med præmier, der aldrig bliver vundet…:

Rejseguiden ulovlig og fake konkurrence

Vind en bil ulovlig konkurrence

Nogle konkurrencer lyder næsten for gode til at være sande – og så er de det sikkert også… Her er en lille én til smilebåndet:

Vind en rumfærge på Facebook

Men selv store anerkendte brands vælger at lave ulovlige konkurrencer på Facebook:

BabySam ulovlig konkurrence

Her bliver du bedt om flere ting, der strider mod Facebooks konkurrenceregler: Bl.a. må du ikke lave fan-gate (tvinge folk til at like din side, som betingelse for at deltage i konkurrencen)

Jeg anbefaler ikke, at du laver ulovlige konkurrencer. Men jeg kan se, at min egen nyhedsstrøm vrimler med dem. Så selvom jeg har eksempler på, at sider er blevet lukket, så må det være svært for Facebook at effektuere deres regler. Jeg ser sågar ulovlige konkurrencer, der er blevet “sponsorede”. Dvs. de har været igennem en godkendelsesproces hos Facebook – uden at de er blevet spottet som ulovlige… Igen, jeg anbefaler ikke, at du laver konkurrencer, der er imod Facebooks konkurrenceregler. Efter min mening er det faktisk dårlig stil at bede folk om at spamme deres venner med tags og delinger.

Lav dine konkurrencer efter reglerne – og få opmærksomhed alligevel. Synes du ikke, du når langt nok ud, kan du evt. bruge annoncering. På Facebook får du meget for pengene og kan meget præcist vælge din målgruppe ud.

5. Annoncér

Brug evt. annoncemidler for at nå frem til målgruppen, hvis du ikke allerede er i forbindelse med dem via din side. Vælger du at annoncere dit opslag og det indeholder et billede – så husk max 20%-tekst reglen på billedet. Ellers godkender Facebook ikke din annoncering. Du kan tjekke dit billede her: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Læs mere om Facebook-annoncering her: https://www.facebook.com/policies/ads/#text_in_images.

 

Facebook ændrer hele tiden politik og retningslinier. Brugen af oplysningerne i denne artikel er derfor 100% på eget ansvar.

 

Læs mere om at skabe godt indhold og knække koden til flere organiske visninger på Facebook i blogindlægget:
Sådan fungerer Facebook algoritmen, der er afgørende for dine opslags rækkevidde

Rigtig god arbejdslyst – og spørg endelig, hvis du er i tvivl om noget i kommentarfeltet nedenfor.

På forhånd mange tak.

/Tina Woods

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

6 Comments

  1. Anne Mette Holm 11/11/2015 at 7:53 am - Reply

    Kan man selv lave en julekalender med 24 låger? Eller er det meget svært… Syntes det kunne være så fedt at gøre, men har ikke de store midler😁😊
    Mvh. Mette

    • Tina Woods 11/11/2015 at 8:03 am - Reply

      Hej Anne Mette

      Hvis det er en separat side på din Facebook firmaside, du ønsker at lave, så er det en App, du skal bruge. Det billigste er at købe et færdigt modul hos en udbyder. bSocial tilbyder løsninger som den. Alternativt kan du lave 24 opslag, som du poster hver dag – og kalde disse posts for din julekalender. Du kan planlægge offentliggørelsen af dine opslag, så de udkommer automatisk hver dag. Lav f.eks. nogle flotte jule-grafikker, du kan bruge i hvert opslag, så folk kan se, at det er din julekalender. Hvis du er kreativ med teksterne på dine post, så kan du komme langt med den løsning 🙂 God arbejdslyst.

      De bedste hilsner
      Tina Woods

  2. Mark Källstrøm 08/12/2016 at 7:33 am - Reply

    Hej.
    Du bruger betegnelsen ulovlig.. Jeg troede også de var ulovlige, men jeg har meldt dem til Forbrugerombudsmanden der skriver at Facebook opslag ikke er elektronisk post og i stedet er “Andre henvendelser” – Og da man som bruger kan trykke på en knap hvor man siger man ikke ønsker yderligere henvendelser fra den pågældende virksomhed, så ser de ikke noget ulovligt ved det.

    Så er der Facebooks egne regler, som sikkert er opdateret siden da.

    Hvis du vil have eksempler på konkurrencer der virker for virksomheder, så kan du se dem jeg har delt på min hjemmeside https://www.konkurrencer-nonstop.dk

    • Tina Woods 08/12/2016 at 7:59 am - Reply

      Hej Mark. Når jeg bruger betegnelsen ulovlig i den her sammenhæng, så er det i forhold til Facebook’s egne promotion-regler. Læs mere her: https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

      Facebook ønsker ikke, at vi sender spam til hinanden og på den måde irriterer dine venner – og derfor ønsker de ikke at man opfordrer til delinger og tagging i konkurrencer. Det er blot det jeg mener, når jeg skriver ulovlig konkurrence opslag.

      Tak for dit link 🙂

      Vh Tina

  3. Laila 02/02/2017 at 3:34 pm - Reply

    Hej Tina – læst dette indlæg og kunne tænke mig at spørge: har lavet en facebookkonkurrence og vil efterfølgende gerne sende de der ikke vandt et alternativt tilbud – er det muligt?? MVH LAILA

    • Tina Woods 09/02/2017 at 7:12 pm - Reply

      Hej Laila

      Hvis du laver din konkurrence direkte i et Facebook opslag, så er der i princippet ikke mulighed for at sende deltagerne en mail eller besked. Hvis din konkurrencebetingelse er, at folk skal kommentere på dit opslag, så har du dog mulighed for at “kommentere tilbage”, så de får en notifikation om, at du har skrevet til dem. Men altså ikke en direkte besked. Alternativt skal du afholde din konkurrence på dit website – med en deltager-formular – hvor du så kan opsamle deres mail-adresser, så du efterfølgende kan sende dem en mail. Det betyder altså, at din konkurrence i dit Facebookopslag skal laves, så den den linker ind til selve din konkurrence på dit website.

      Kalkulér dog med, at deltager antallet bliver væsentligt lavere end du er vandt til, hvis du normalt laver konkurrencer direkte i opslag, hvor det er nemt og hurtigt for deltagerne at deltage. Jo flere deltagere du ønsker dig, jo nemmere skal det være.

      Håber det giver mening?

      God fornøjelse med det.

      Venlig hilsen Tina

Leave A Comment