Sådan fungerer Facebook algoritmen, der er afgørende for dine opslags rækkevidde

Har du en Facebook firmaside? Så oplever du sikkert, at antallet af visninger (rækkevidden) på dine opslag slet ikke lever op til antallet af de fans, du har på din side. Følg denne nemme køreplan, så overhaler du måske de andre indenom…

Hvorfor er det ikke alle mine fans, der ser mine opslag?

Kig på dig selv som personlig bruger af Facebook:

Lad os sige, at du har ca. 500 venner, du er i forbindelse med på din personlige Facebook profil. Derudover har du måske valgt at følge 500 virksomhedssider. Det betyder, at hvis hver af dem blot én gang om dagen postede på Facebook, så ville du i dit nyheds-feed blive præsenteret for 1000 opslag. Det ville være uoverskueligt for enhver at se så mange opslag (og mange ville være irelevante og uinteressante for dig). Det har Facebook erfaret bl.a. gennem brugerundersøgelser. Derfor har Facebook lagt en algoritme*  ind i systemet, så alle opslag bliver sorteret til hver bruger, så du kun får vist de opslag, som (Facebook tror) du interesserer dig allermest for:

  • Fra dine nærmeste venner (dem du interagerer mest med på Facebook).
  • Brands du har de stærkeste relationer til (de sider, hvor du oftest liker, deler og kommenterer opslag fra).
  • De grupper du er mest aktive i.
  • Den type opslag, du bedst kan lide (Den type opslag, som Facebook har opdaget, du oftest reagerer på – f.eks. video, billeder eller links opslag).

*Algoritme: Matematisk formel til sortering. Facebook’s algoritme udvikles hele tiden og bliver klogere og bedre med det ene formål at optimere dit nyheds-feed, så du bliver hængende længst muligt.

Hvorfor har Facebook en algoritme, der sorterer opslagene i dit nyheds-feed?

Facebook har interesse i, at du skal bruge så meget tid som muligt på mediet. Det sikrer Facebook de bedste forudsætninger for indtjening bl.a. på annoncer, og at du som bruger ikke vælger en ny social media platform at bruge din tid på. Med andre ord; det kan sikre Facebook’s overlevelse, hvis de kan sørge for, at din oplevelse på mediet så god, at du ikke får lyst til at prøve nye medier.

Hvad kan du gøre, for at få dine Facebook opslag fra din firmaside vist til flere – og få øget rækkevidde?

1. Lav brugbart værdifuldt indhold, der giver mening for dine fans:

  • Fokusér på din målgruppe – og vær uhyggelig specifik, så du ved præcis, hvem du kommunikerer med.
  • Undgå at tale for meget om dig selv, dine produkter og dine ydelser.
  • Fokusér på de udfordringer, interesser og drømme, som din målgruppe har – og de problemer, du kan løse for dem.
    • De færreste har brug for den tryksag, du tilbyder – men alle vil gerne have mere gang i deres salg (Så derfor har de brug for din tryksag).
    • De færreste har brug for din selvhjælpsbog – men alle vil gerne have et bedre overskud, mere energi i hverdagen, en gladere familie eller hvad bogen nu hjælper med.
    • De færreste har brug for en coach – men alle vil gerne have kontrol over eget liv og fremtid.
    • De færreste har lyst til at bruge tusindvis af kroner på en dyr ferie – men ferieminderne og familieidylen vil vi gerne have.

Kan du se, hvor jeg vil hen?

  • Brug billeder, der fanger øjet – og skiller sig ud fra mængden (tag selv billederne – eller find evt. i stock-databaser – og vær sikker på, at du må bruge billederne. Du må ikke stjæle fra andre sider på nettet).
  • Sæt evt. flere billeder ind på samme opslag – og giv på den måde dine fans lyst til at klikke videre på de andre billeder.
  • Skriv gode fængende overskrifter – der giver lyst til interaktion: like, kommentar, deling, klik eller læs mere.
  • Udform dine tekster, så de er målrettede og vedkommende for din målgruppe.
  • Brug relevante links til andre steder på nettet – men husk altid at knytte din egen kommentar til – og fortæl, hvad dine fans får ud af at klikke videre.

2. Tekniske ting der kan øge rækkevidden på dine opslag:

  • Tidspunktet på dagen hvor du poster dit opslag:
    • Post dine opslag, når dine fans er ledige og har tid til at like, kommentere, dele, klikke eller læse mere.
    • Husk at mange stadigvæk ikke har “lov til” at være på Facebook i arbejdstiden – og derfor ikke kommenterer osv. på de opslag, de ser i arbejdstiden.
    • Varier dine udsendelser, så du på den baggrund kan drage erfaringer for, præcis hvornår din målgruppe er mest tilgængelig og klar til dit indhold.
  • Annoncering. Betal Facebook for at vise dine opslag til flere. Det kan være en god idé at sparke ekstra liv i din side ved at købe sig til øget synlighed i en periode. Udvælg dog nøje din målgruppe i din målretning af annoncerne, så du når din specifikke målgruppe – og dermed får mest for dine penge.
  • Eksperimentér med forskellige typer af opslag og få et billede af, hvilke typer af opslag din målgruppe hyppigst interagerer med:
    • Billedeopslag med ét eller flere billeder
    • Videoopslag
    • Linkopslag
    • Begivenhedsopslag
    • Noter (Længere blog-agtige indlæg – ser ud til, at de måske får comeback (øget rækkevidde) i øjeblikket)
    • Tekstopslag
  • Brug Facebooksidens “Indblik”, så du hele tiden kan følge din perfomance. Tilpas og justér – og lær af din historik. Har du den rigtige målgruppe? Hvordan performer dine opslag?

I dette tilfælde er målgruppen børn og småbørnsforældre:

Her ser du opslagsinteraktionen for forskellige opslag på siden. De orange bjælker viser rækkevidden (mørk orange farve er visninger, vi har betalt for via annoncering/boosting af opslaget):

Type / Målretning / Rækkevidde / Interaktion / Promovering

FacebookOpslagsinteraktionStatistik

I dette tilfælde er det billedeopslag (nr. 1 og nr. 3), der klarer sig aller bedst. Almindelige tekstopslag (nr. 2 og nr 4 linie) klarer sig dårligst. Der er også et videoopslag (nr. 5), som virksomheden har valgt at booste for at få flere visninger på den.

3. Konkurrencer på Facebook:

Kan være udmærket til at få sparket gang i en side – eller vække den til live igen – men vær opmærksom på, hvordan du udformer konkurrencen, så du tiltrækker den rigtige målgruppe – som også efterfølgende vil være en god ambassadør for dit brand / din virksomhed.

Husk også at overholde Facebook’s konkurrenceregler – og naturligvis dansk markedsføringslov og loven om persondata i danmark.

Læs blogindlæg om konkurrencer, idéer, regler og udbytte her…

 

Bemærk, Facebook forandrer sig hele tiden – og algoritmen bliver hele tiden fodret med nye oplysninger, der gør Facebook endnu smartere for brugerne. Derfor er dette blot et øjebliksbillede af, hvad du kan gøre for at få bedre rækkevidde på dine opslag.

Er du stødt på andre ting, har tips og tricks eller lign., du har lyst til at dele, så skriv meget gerne til mig kommentarfeltet nedenfor. Så bliver vi alle endnu klogere.

På forhånd mange tak.

De bedste hilsner
Tina Woods

(Opslaget er opdateret oktober 2015)

 

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

One Comment

  1. A person essentially assist to make seriously posts I might state.
    This is the very first time I frequented your web page and so
    far? I amazed with the analysis you made to
    create this actual publish incredible. Magnificent task!

Leave A Comment