Hvem snakker du med på facebook?

Skyder du med spredehagl eller er du målrettet?

Hvis du bruger timer på at kommunikere med dit publikum på facebook og de øvrige sociale medier – så er du sikkert interesseret i, at du taler med de rigtige (Din målgruppe, som kan blive dine bedste ambassadører og dine kunder). Det øger dit salg og giver dig den bedste effekt i forhold til din indsats.

5 spørgsmål som sikrer dig den rette strategi inden du går i gang:

1. Hvem er min målgruppe?
Lav en liste over de kunder, der har handlet hos dig den sidste måned (eller det sidste år, hvis det giver mere mening).
Hvem er der flest af? Prøv at dele dem op i typer og kig på deres vaner, holdninger og forbrugsmønstre. Indkreds dig et billede af, hvem din hovedmålgruppe er. Sæt evt. et foto op foran dig – af én der ligner én i din målgruppe. Så kan du tale til ham/hende, når du kommer videre i processen.

2. Er målgruppen interesseret i mig og mine produkter, når de bevæger sig på facebook?
Overvej, hvad det er din målgruppe bruger facebook til. Kan du ramme ind i deres behov og samtaleemner, så har du en berettigelse på mediet – og dine investerede timer er givet godt ud.

3. Hvordan opsøger jeg min målgruppe på facebook?
Der er mange måder at finde målgruppen på – du kan annoncere dig frem til den, du kan få allerede eksisterende glade kunder til at dele din side og formidle kontakt til nye kunder, du kan booste relevante opslag ind på din målgruppes væg. Byg en solid base, så du har det rette publikum at tale med på facebook. Sæt økonomi af – Det koster penge at bygge en solid base op.

4. Hvordan giver jeg mine facebook fans lyst til at købe mine produkter?
Det er hele humlen ved sociale medier – Du skal nemlig ikke sælge til din målgruppe på facebook, du skal skabe dialog, tillid og vise dine kompetencer (på en ikke sælgende måde), så din målgruppe helt automatisk ikke kan komme i tanker om andre end dig, når de har brug for dig eller dine produkter. Det giver din målgruppe købelyst – og holder dine konkurrenter ude af spillet. Læg sælgeren på hylden og start med at være hjælperen, som guider og giver værdifulde råd, tips og genveje.

5. Hvordan sikrer jeg mig, at det er målgruppen, der har LIKET min side?
Brug Facebooks “Indblik” flittigt. Der er masser af grafer og tal i statistikken på din side, der sladrer om, hvordan aktiviteten er, hvem dine fans er, og hvad der virker godt/mindre godt. Brug informationerne aktivt – det er den bedste måde at lære mediet grundigt at kende på. I starten kan det være fornuftigt at følge med i udviklingen hver uge.

Når du har gennemgået de 5 punkter er du helt klar til at kommunikere med din målgruppe på facebook – og det kan blive langt sjovere, da du får mere aktivitet og dialog med dine kunder.

Det er en god idé at veksle mellem tekstopslag, billedeopslag, videoopslag og link-opslag. Så får du mulighed for at finde ud af, hvilke opslagstyper dine brugere reagerer bedst på – og har derved mulighed for at skabe nye opslag i samme stil, der virker – og din tid er brugt fornuftigt i forhold til det udbytte, du kan få ud af det.

Rigtig god fornøjelse!

By |2014-09-28T19:19:02+00:0028/08/2014|Sociale medier, Vis alle blogindlæg|0 Comments

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

Leave A Comment