Grafikformater til sociale medier

Vil du sikre dig, at du brander dig bedst og skarpest på de sociale medier – så bør du have et ensartet look – uanset om du kommunikerer med dine kunder på facebook, linkedin, twitter, pinterest eller noget helt andet. Så sikrer du dig høj genkendelighed – og det er første skridt på vejen til flere kunder.

Lav ensartede og skarpe grafik-filer i de rigtige formater til de forskellige medier.

Her får du en praktisk oversigt over, hvilke formater du skal lave dine forskellige grafiske elementer i, hvis du vil opnå de bedste resultater på de mest almindelige online medier – både til covers og til profilbilleder (opdateret – august 2014):

Facebook
Coverbillede : 851 x 315 px
Profilbillede : 180 x 180 px (nedskaleres automatisk til 160 x 160px)

LinkedIn
Foto til din personlige profil : 200 x 200 px
Logo til firmaprofilz 100 x 60 px – og miniudgave i 50 x 50 px

Twitter
Coverbillede : 1500 x 500 px (brug meget bred margin, da mindre skræmstørrelser æder en del af dit billede)
Profilbillede : 400 x 400 px

Google+
Coverbillede : 2120 x 1192 (brug meget bred margin, da mindre skræmstørrelser æder en del af dit billede)
Profilbillede : rundt – Ø 270 px

Instagram
Instagram profilbillede : 110 x 110 px

Pinterest
Pinterest profilbillede : 153 x 153 px

Alle mål er angivet i bredde x højde.

Har du kommentarer og erfaringer for bedre formater end angivet her, så hører jeg meget gerne fra dig.

Et sidste tip – hvorfor skal jeg have en gravatar?

Gravatar – Kvadratisk billede som skal fungere helt ned i 50 x 50 px
Din gravatar/profilbillede følger dig – uanset om du kommenterer på blogindlæg, skriver nye eller noget helt 3. på online medier. Den er koblet sammen med din mail-adresse. Det kan være fordelagtigt for dig at have en gravatar, hvis du lever af dit personlige brand (eller kunne tænke dig at gøre det) eller hvis du har en forretning, hvor dit ansigt er en vigtig faktor for salg og markedsføring.
Læs mere og få din egen gravatar her…

Bemærk – jeg er ikke herre over online medierne. De forskellige platforme forandrer ofte design, formater og placeringer af grafiske elementer. Så følg med og tjek jævnligt, at alt ser fint ud på dine profiler. Jeg tager derfor også forbehold for, at der er sket ændringer efter lanceringen af dette blogindlæg.

By |2017-02-10T08:47:22+00:0025/08/2014|Sociale medier, Vis alle blogindlæg|0 Comments

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

Leave A Comment