Derfor skal du bruge billeder på din hjemmeside og din blog

“Billeder siger mere end 1000 ord” – Især på hjemmesider og i blog-artikler!

Langt flere læser dine indlæg og artikler, hvis du krydrer dit indhold med ét eller flere relevante billeder. Billeder giver dine tekster opmærksomhed og gør læsningen lettere og bløder op for især de læsere, der opfatter visuelt og derfor husker indholdet bedre, hvis det er kombineret med sigende billeder.

Når du og andre deler dine onlineartikler (blog og hjemmeside artikler), er det også vigtigt med det relevante og måske endda opsigtsvækkende billede, fordi det bliver vist i de små “teasers” på opslagene på sociale medier. Og læsere er mere tilbøjelige til at klikke ind på en artikel, hvis den er ledsaget af et relevant billede – både fordi det bliver nemmere at se i vrimlen af opslag – men også fordi vi opfatter billeder langt hurtigere end tekst generelt.

Husk at bruge billeder, som du har rettigheden til at bruge. Eller find billeder på de gratissider med billeder, som du finder links til nederst i dette indlæg.

Billeder bryder din tekst op og fastholder din læser i længere tid

De læsere, der besøger din blog, læser sjældent hele dit indlæg. Det kan du i hvert fald ikke forvente. Bruger du billeder i din tekst, bryder de teksten op – og kan fastholde læseren i længere tid, da læseren ofte drages af det næste billede. Du kan også opdele din tekst med:

  • en tekstboks med info
  • et skærmbillede af en relevant funktion
  • en punktopstilling af din tekst
  • et relevant billede, der fortæller din historie visuelt
  • et humoristisk billede
  • en underoverskrift

billeders-effekt-paa-hjemmesiden-_fotofrise-908px

Sociale medier bliver mere og mere fokuseret på billeder

Hvis du har været aktiv på forskellige sociale medier i nogle år, vil du måske have bemærket, at billeder bliver mere og mere dominerende. Selv på LinkedIn, er der nu mere og mere fokus på det visuelle, og billederne bliver vist større end tidligere. Der skal billede på for at blive bemærket og få klik.

Bruger du billeder, får du følgende fordele:

  • Du får ekstra opmærksomhed og fylder mere i opslag på sociale medier
  • Billeder på sociale medier får generelt mest opmærksomhed – flere likes, flere kommentarer og flere klik
  • Dine billeder kan blive hæftet på Pinterest
  • Dine tekster bliver mere spændende og dine billeder drager læseren videre ned i teksten

 Optimér dine billeder til webbrug

Omdøb dit billede, så det har en relevant titel, før du uploader til din hjemmeside eller blog. Benyt evt. nogle af de søgeord, som du gerne vil findes på. (Google indekserer dit billede på titlen – og viser det i relevante søgeresultater)

Filnavnet på dit billede bliver vist, hvis det bliver hæftet på f.eks. Pinterest. Så måske kunne det også være relevant med dit eget navn i billedets filnavn?
Hvis du vil være ekstra grundig, så udfyld også alt-teksterne til dit billede. Igen gerne med søgeordene inkluderet.

Skriv evt. en billedetekst til dit billede. Netop billedetekster er ofte læste tekster – og inkluderer du søgeord deri, så får dine læsere endnu mere lyst til at læse resten af din artikel

Husk at komprimere dine billeder. Hvis billederne er for store, så sløver de din hjemmeside og indlæsningstiden (især relevant, hvis du har mange mobil-læsere, der måske sidder på en langsom netforbindelse).

Hvilke billeder virker godt på hjemmesiden?

  • Har du en webshop, så er det altafgørende at dine produktbilleder er så professionelle og gode som overhovedet muligt. Det øger troværdigheden, viser din kvalitet og giver kunderne købelyst.
  • Sælger du konsulentydelser, så sæt billede på af dig selv og dine medarbejdere. Det skaber også troværdighed og dine kunder, vil som regel gerne se, hvem det er de handler med.
  • Har du referencer, så skilt også med dem billedemæssigt. Det er både inspirerende og skaber tryghed for nye kunder, at der allerede findes glade kunder i din forretning.
  • Undgå for mange stock-billeder (billeder købt i databaser, der ser alt for opstillede ud). Det fremmer ikke ligefrem troværdigheden – og kan til tider virke lige modsat på dine læsere. Du kan dog sagtens finde gode billeder i databaser – men prøv at finde dem, der viser, din stil og dine ydelser rigtigt.
  • Brug en professionel fotograf, hvis det er muligt for dig. Det giver det bedste resultat, da de jo er eksperterne på området. En professionel fotograf kan lægge det rigtige lys, vælge de optimale vinkler og beskæring for dine motiver, så de får optimal opmærksomhed og effekt på din hjemmeside.

Jeg formidler gerne kontakt til en professionel fotograf med speciale i netop din branche.

Alternativt kan du tage billederne selv – men vær opmærksom på, hvad det er for signaler du sender til dine kunder. Få evt. andre til at vurdere dine billeder, inden du bruger dem på hjemmesiden.

Det er også muligt at finde relevante billeder på nettet til rimelig pris. Men pas på. Købebilleder kan nemt komme til at virke kunstige på din hjemmeside. Så vær sikker på, at du sender de rette signaler. Vis ikke noget, du ikke er! Det er alt for mange amerikaniserede kontorbilleder, der kan virke helt forkert på en dansk hjemmeside.

Links til sider med købe-billeder:

http://www.colourbox.com (Professionelle billeder (også danske) til under kr. 100,- / stk.)
http://eu.fotolia.com (Billeder til under kr. 10,- / stk.)
http://www.istockphoto.com (Virkelig mange smukke billeder – varierende pris)

Links til sider med gratis-billeder:

http://www.dreamstime.com/free-photos
http://www.freeimages.com
http://www.freepixels.com
http://www.vecteezy.com

Husk altid at tjekke, at du har retten til at bruge billederne, inden du sætter dem på din hjemmeside eller blog.

 Har du en favorit-billede-download-side?

Så anfør den meget gerne i kommentarfeltet nedenfor.

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

Leave A Comment