Hvordan sælger du dine bøger via Facebook?

Tip nr. 1: Du skal ikke sælge på facebook!

Nå, det var jo lige det jeg ville have nøglen til her… (Ja, det ved jeg godt – og den får du også – bare læs videre)

Mange tror unægteligt, at facebook er et medie, hvor du blot kan reklamere for dine bøger og dermed øge dit salg, hver gang du poster et link til din salgsside. Som mange forfattere nok har opdaget – så fungerer det desværre ikke sådan! Først skal du give værdi, stemning og dermed gøre dig fortjent til at slippe igennem med links til din købsside.

Når du vælger at bruge energi og tid på at lave en facebook-side for din bog, dit forfatterskab eller dit forlag, så vælger du også at skabe et socialt samlingspunkt for dine læsere og evt. nye købere. Brug i stedet facebook-annoncering til direkte salg af dine bøger.

Hav fokus på, at du netop på facebook har mulighed for at sprede din evne til at formidle et univers, en stemning eller lign. som afspejler sig i dine bøger. Jeg har i lang tid fulgt en fremragende side, som netop gør lige præcis det! Er du nysgerrig for at se, hvem der er, jeg er fan af? Så klik her… Jeg (og et par tusinde andre) er fan af siden, og jeg læser stort set alle opslag og liker / kommenterer på en del af dem. Det giver forfatteren god synlighed, flere visninger for øvrige brugere, energi til at skrive endnu mere og til sidst… øget salg af bøger. Forfatteren formidler universet fra sin bog, som jeg allerede elsker – og jeg anbefaler ofte siden til andre (som så måske også forelsker sig – og får lyst til at købe bogen).

Per Lau Jensen, som er forfatteren bag “Hundedage” skrev til mig om sin succes på facebook:

Jeg startede min facebook-side for bogen, ‘Hundedage’, op, mens jeg skrev på manuskriptet og altså lang tid før, jeg fik en forlagskontrakt på bogen. Omkring et år efter, havde facebook-siden ca. 1.700 likes (i dag har den ca. 3.400). Flere på siden spurgte efter et signeret eksemplar af bogen, så forlaget og jeg besluttede, at vi ville imødekomme det ønske. Jeg annoncerede det på FB-siden, hvor de fik en frist på et par uger til at bestille et signeret eksemplar af bogen (til almindelig vejledende udsalgspris), som så ville nå dem pr. post på udgivelsesdagen. Forlaget ligger i Jylland, og jeg bor i Skåne, så forlæggeren og jeg aftalte, at vi ville mødes i København for signering af bøgerne.

“De 20 – 30 eksemplarer kan jeg jo bare smide ind bag i bilen,” sagde forlæggeren. Der blev bestilt cirka 300! Og kilden til de forudbestillinger var udelukkende facebook. 
 
I alt har bogen på ni måneder solgt i et firecifret antal uden markedsføring (i papirudgaven, bogen findes også som e-bog og som lydbog), dog med gode anmeldelser, bl.a. i fire regionale aviser (men ingen landsdækkende). Hvad facebook har givet i mersalg, ud over de 300 første, kan jeg ikke vide. Da det tager meget tid at vedligeholde facebook-siden, og jeg hverken er selv- eller medudgiver, men har en traditionel forlagskontrakt, så kan facebook-markedsføringen ud fra en økonomisk synsvinkel ikke betale sig for mig. Imidlertid har forlaget og jeg håb om et par bølle-bøger mere…

Det lyder måske som en simpelt og ligetil strategi – men det er også hårdt arbejde. Du er ikke herre over noget som helst på facebook – sorteringsmetoder og visningsprocenter kan blive lavet om i et snuptag, uden du som almindelig bruger af mediet har opdaget det i tide. Derfor anbefaler jeg stort set alle forfattere, at I bør kombinere facebook-aktiviteterne med en blog (som I selv er 100% herre over) (Hvad er en blog?).

Tip nr. 2: Få dig en blog – hvis du ikke allerede har én

Henvis til bloggens indlæg på din facebook-side (og på de øvrige sociale medier, du bruger) og udnyt, at du på den måde kan skabe trafik til indhold på internettet, som du selv bestemmer over – og som på den måde kommer til at ligge bedre i søgemaskinen Google.

På bloggen kan du udbygge dit bog-univers og på den måde understøtte hele dit forfatterskab. Du skaber troværdighed og endnu flere muligheder for, at du kan få en god kommunikation i gang med dine læsere.

Tip nr. 3: Brug ikke sociale medier, hvis du ikke kan lide dem

Gør det du kan lide – det er ofte også det, du er god til! Bryder du dig ikke om facebook, twitter eller ét af de utallige andre sociale medier, så lad være med at bruge tid på det! Det bliver aldrig godt – og du spilder din tid.

Kan du lide at bruge tid på facebook – og synes du, det er spændende at få en dialog igang med dine læsere – så er det det rigtige for dig at gøre. Øv dig, brug dine erfaringer, eksperimentér og bliv superbruger.

Tip nr. 4: Kig på andre forfattersider / kunstnersider på facebook – dem der har succes

Lær af de gode – og se om der er noget, du kan bruge i din strategi og i dine opslag. Husk også at kigge på udenlandske forfattersider – somme tider er der helt nye idéer at hente der!

Her er 5 sider, som jeg kan lide at følge (som privatperson – og bog-elsker):

https://www.facebook.com/tinadickow (Singer/songwriter) – Ca. 150.000 LIKES
https://www.facebook.com/DanBrown (Roman-forfatter) – Ca. 6.800.000 LIKES
https://www.facebook.com/schaeferenogpjoklederen (Roman-forfatter) Ca. 3.400 LIKES
https://www.facebook.com/Ressourcedetektiven (Fagbogs-forfatter) Ca. 850 LIKES
https://www.facebook.com/Sofia.Manning.Inspire (Fagbogs-forfatter) Ca. 16.000 LIKES

Har du nogle forslag til gode facebook-sider, som er værd at følge og lære af?
Så kommentér meget gerne nedenfor!

Rigtig god fornøjelse med dit bogsalg via facebook.

About the Author:

Blogger og professionel hjælper til dig, der gerne vil have markedsføring, der virker. Speciale i online marketing, virksomhedskommunikation, projektledelse, design- og printløsninger. Uddannet Grafisk designer og rådgiver samt har taget lederudddannelse. Arbejder hos Buchs i Randers som Social Media Manager, grafisk rådgiver og afdelingsleder.

Leave A Comment