Tip 3 af 10: Vælg det rette CMS-system
Skal du igang med en ny hjemmeside? Eller tænker du på at starte forfra med nogle af de løsninger, du allerede har kørende? Her får du nogle gode råd om CMS-systemer, som hjemmesider er bygget i, så du bedre kan vælge det CMS-system, der er det rette for dig.
Kom godt fra start med din næste hjemmeside
Hvad betyder CMS?
CMS (Content Management System) er din dynamiske hjemmesides platform – den programtekniske motor, som hele dit indhold ligger på. Det er den motor, der får det hele til at spille, får links til at virke og som hjælper dig, når du opretter nye sider og laver nyt indhold. Ofte er der tilknyttet en skabelon, der sikrer at dit indhold kommer til at fremstå ensartet.
Der findes et hav af forskellige CMS-systemer på markedet, og priserne svinger fra ”næsten gratis” til meget dyre systemer. Vælg det system, som dækker de behov, du har i dag – og de behov, du senere kan få. Tænk langsigtet og i vigtigheden af, at systemet kan udvides i takt med, at nye behov kan opstå. Vær opmærksom på, at de løsninger der ”her og nu” ser billige ud, kan blive dyre løsninger i sidste ende.
Bruger dine kunder iphone, ipad eller PC, når de kigger på din hjemmeside?
Kig på din målgruppe. Hvordan er deres adfærd online? Hvordan går de på nettet, og hvor befinder dig sig henne, når de gør det? Bruger de mobiltelefon, tablets, PC, Mac eller ?? Vær sikker på, at din nye hjemmeside er i form til at møde dine kunder, når de har behovet, tiden og er i købehumør. (Det kan være, det er i sofaen med ipad’en eller i toget med mobilen?). Ikke alle CMS-systemer understøtter fx visning på en iphone eller en ipad. Knapper, tekststørrelse osv. bør tilpasse sig din målgruppes foretrukne enheder. Det er dette, der i fagsprog kaldes for responsive webdesign.
Gå efter brugervenlig – også for dig
I valget af CMS-system skal du også fokusere på brugervenligheden for dig selv. Det er, når du skriver nye indlæg til din blog, retter i indholdet på dine eksisterende sider, lægger nyheder ind og administrerer dit nyhedsbrev.
Jeg anbefaler, at du kigger på dine egne kompetencer og vurderer systemerne ud fra, hvor nemme/svære de er at håndtere for dig selv i hverdagen. Besværlige systemer bliver aldrig opdateret – fordi vi ikke orker at sætte os ind i det, hver gang vi har en lille ændring. Handl aldrig med en webleverandør, der kun har ét CMS-system at tilbyde – så får du nemlig ikke et valg og kan ikke vurdere, hvad der er det bedste hjemmesidesystem for dig.
Hvad skal du bruge din hjemmeside til?
- Vil du skrive en blog?
- Vil du have en webshop?
- Ønsker du en informationsside?
- Måske vil du næsten udelukkende lave e-mail-markedsføring?
- Skal hjemmesiden kunne håndtere tovejs-kommunikation med dine brugere?
- Skal du kunne håndtere en bredere vifte af kommunikationsløsninger?
CMS-systemerne på markedet er typisk bygget til at kunne håndtere forskellige behov. Husk at tjekke, at det system, du kigger på kan håndtere opgaven for dig i dag – men også de behov, der kan opstå fremadrettet. Lav en realistisk plan for, hvorhen du gerne vil bevæge dig med dine onlineaktiviteter.
Måske skal du have professionel assistance?
Vurdér om dine pc-kompetencer ligger på et plan, hvor det vil give dig mest værdi, at lave en vedligeholdelses-aftale med din webleverandør. De fleste web-designere vil gerne være behjælpelig med den ydelse mod en fast månedlig ydelse eller via en klippekortsløsning. I bonus får du som regel helt automatisk nye input og idéer, fordi du er i hyppig kontakt med designere og udviklere, der har efaring, og som også dagligt servicerer mange andre kunder.
Har du brug for hjælp, så er du altid velkommen til at kontakte mig på mail: post@tinawoods.dk. Jeg uddyber gerne idéerne og rådene med dig, så du kommer godt i gang med din hjemmeside.
Leave A Comment