Tip 4 af 10: Vær synlig på Google
Kom på side ét i Googles søgeresultater! Det står højt på ønskesedlen hos mange, der arbejder aktivt med deres hjemmeside. Men hvordan kan du selv arbejde med din hjemmeside, så du får bedre placering i søgemaskinerne, hvis du ikke er SEO-ekspert?
Over 90% af danskerene bruger Google, når de skal finde information på internettet. Derfor stræber alle efter at ligge godt i søgeresultaterne på netop denne søgemaskine. Hvordan kan din hjemmeside så komme til at ligge godt på Google?
Lav kvalitetsindhold på din hjemmeside, som dine kunder kan bruge til noget…
Man kan lave mange krumspring (fx hyre en dyr SEO-ekspert) for at komme til at ligge godt i Googles søgeresultater. Men bedst som man tror, nu ligger hjemmesiden godt på side ét på det foretrukne søgeord, ja så introducerer Google måske en ny sorteringmetode, der gør, at vores side kan risikere at falde tilbage på resultat-side 2 eller 3 igen. Det er en næsten umulig opgave at være på forkant med.
Relevant indhold, der giver dine læsere værdi, er måske nøglen for dig!
Google belønner sider med indhold, der bliver brugt tid på, læst og delt. Belønningen er en bedre placering i de organiske søgeresultater. Organiske søgeresultater er de side-resultater, der står ca. midt på siden, når du søger efter noget i Google. Altså ikke de betalte annoncer yderst til højre og de 2-3 betalte top-annoncer, der som regel vises på et søgeresultat. Det er en helt ubetalt god placering, jeg taler om her. Jeg kalder denne nøgle for ”Indholdsstrategi”.
Gør det let for dine læsere at dele dit indhold. Sørg for at der er deleknapper til forskellige sociale medier og “tip en ven” på dine blogindlæg og krydr med hints til, hvorfor det er en god idé at dele viden (i den her sammenhæng din hjemmesides indhold).
Vil du bruge indholdsstrategien er det derfor en god idé at:
- lave kvalitetsindhold, der er relevant for din målgruppe. Værdifuldt indhold af høj kvalitet, som dine kunder elsker dig for, fx gode råd, idéer, inspiration til noget smartere, nye muligheder, ”sådan gør du”-guides… osv.
- opdatére og forny din hjemmeside ofte.
- lave en ”spørgsmål / svar-side” med alle gængse spørgsmål, som du ofte får stillet af dine eksisterende kunder (så indfanger du nye kunder, der har de samme søgninger/spørgsmål på google).
- skrive en blog med mange indlæg fyldt med relevant information og nyheder til dine kunder.
- bruge søgeord i dine tekster på både hjemmeside og blog, som din målgruppe bruger i dagligdagen (ikke fagudtryk – men helt dagligdags ord som fx vandhane i stedet for amatur).
- have tålmodighed – din 1. plads på Google kommer sjældent på kort tid.
Indholdsstrategien, som jeg her har beskrevet, er en langsigtet marketingstrategi (også kaldet Content Marketing) – og den er næsten udødelig, hvis du får et godt bid.
Kickstart din hjemmeside
Din hjemmeside kan være verdens smukkeste og lækreste løsning – men hvis Google ikke kan finde den, er det alt sammen spildte kræfter. Afsæt midler i dit markedføringsbudget til distribution af dit indhold på sociale medier – og måske også professionel hjælp til søgemaskineoptimering og adwordskampagner (evt. blot til starthjælp).
Husk at installere Google Analytics på din løsning fra starten. Google Analytics er et detaljeret statistik og måle-system, som viser dig resultaterne af dine indsatser på hjemmesiden. Læs mere om, hvordan du kan bruge Google Analytics i denne artikelseries Tip 2 om vigtigheden af brugervenlighed på din hjemmeside!
Har du brug for hjælp, så er du altid velkommen til at kontakte mig på mail: post@tinawoods.dk. Jeg uddyber gerne idéerne og rådene med dig, så du kommer godt videre med din hjemmeside.
Leave A Comment