Tip 10 af 10: Skriv nyhedsbreve
Giv dine modtagere værdifuld viden og krydr med enkelte tilbud eller links til andre relevante emner på din hjemmeside. Nyhedsbreve og email marketing kan opbygge kundeloyalitet (måske endda ambassadører for dig og din virksomhed) og en højere kendskabsgrad – og det skal der til for at få flere kunder.
Sådan opbygger du loyalitet og en højere kendskabsgrad med email markedsføring
Nyhedsbreve kan øge dit salg eller få dig nærmere dit mål, hvis du forstår at bruge dem rigtigt. Dine kunder har sandsynligvis ikke netop din hjemmeside som startbillede i deres browser, derfor er det vigtigt, at du har muligheden for at kunne holde løbende kontakt, så du altid vil være i dine kunders og kommende kunders bevidsthed, netop når behovet for dine produkter eller ydelser opstår.
Der er mange opskrifter på, hvordan du kan gøre det… men husk, som med alt andet på din hjemmeside, skal nyhedsbrevet tage udgangspunkt i dine læsere og ikke i dig selv og dine produkter!
Sådan får du succes med dit nyhedsbrev og email marketing
Få tilmeldinger/abonnenter på dit nyhedsbrev:
- Lav en god tilmeldingsformular (evt. som popup på din hjemmeside – og giv evt. en gave som tak for tilmeldingen (Det kan være en gratis eguide, 30 min gratis rådgivning eller lign. Vælg en gave, der er relevant i forhold til de produkter/ydelser du sælger).
- Send en god velkomstmail, når folk har tilmeldt sig nyhedsbrevet. Det kan være, at du allerede dér har et godt tilbud, de ikke kan modstå. (Generelt er der høj åbningsrate på velkomstmails – udnyt det!)
Skriv nyhedsbrevene:
- Brug en god fængende overskrift (i emnefeltet) på dine emails, der lover læseren værdi (Øger chancen for at emailen overhovedet bliver åbnet).
- Skriv ikke om dig selv og din virksomhed – men om det, der optager din læser! Hvad kan du løse af problemer for dem, hvordan kan du gøre deres hverdag lettere osv.
- Brug dine værdifulde blogindlæg som dele af indholdet i dit nyhedsbrev – og henvis til resten af teksten med tydeligt link, så de kommer direkte over på din hjemmeside.
- Brug emner der er oppe i medierne. Måske kan du spinde din historie ind i et hot emne fra dagens presse og få ekstra opmærksomhed i kølvandet det.
- Brug gerne humor, hvis du mester det (pas på misforståelser).
- Mindst 2/3 af emailens indhold bør være værdifuld storytelling og max 1/3 bør være salgsrelateret tekst og tilbud. Så mindsker du risikoen for, at dine abonnenter forlader dig – og du kan fortsætte din kontinuerlige påvirkning af din målgruppe.
Links og “Call-to-action”:
- Krydr med links til din hjemmeside med relevant indhold.
- Krydr med et uimodståeligt tilbud – fx 1 times gratis et eller andet, 50% oveni, gratis tillægsprodukt el. lign., hvis de bestiller inden 7 dage. (Denne giver mulighed for at udsende en opfølgende email efter et par dage, hvor du kan minde om, at tilbudet nu er tilgængeligt 3 dage mere… osv.)
- Få lavet et layout til din emailplatform, der ligner det, du bruger på hjemmesiden. Det skaber troværdighed og sammenhæng – og når du linker fra nyhedsbrev til hjemmeside føler kunden sig stadigvæk hjemme og i sikre hænder hos dig.
- Husk at lave tydelige “Call-to-action” knapper. Gerne stort og med god luft omkring.
- Link til afmelding af nyhedsbrev bør være angivet et sted i emailen.
Markedsfør dit nyhedsbrev både før og efter, du udsender:
- Fortæl på sociale medier, at du sender nyhedsbrev ud lige om lidt, og at de lige kan nå at komme med på listen, hvis de interesserer sig for …
- Lav tilmeldingsmulighed, hvis du er på messe eller udstillinger.
- Bed dine kunder om at tilmelde sig nyhedsbrevet, når du alligevel taler med dem.
Brug en mail-platform
For at lette dit arbejde med nyhedsbrevene anbefaler jeg, at du bruger en nyhedsbrevsplatform til det. Der findes flere forskellige udbydere på markedet – og de kan bygges nemt lægges ind på din hjemmeside. Nogle af systemerne er endda gratis i begynderfasen, hvis du har under 2000 abonnenter.
Lovgivning omkring nyhedsbreve
Alle nyhedsbrevsmodtagere skal skriftligt have accepteret, at de ønsker at modtage dit nyhedsbrev. Denne dokumentation er som regel indbygget i nyhedsbrevssystemerne. Derfor anbefaler jeg, at du aldrig udsender nyhedsbreve via dit almindelige mail-program på din computer. Der er efter min mening alt for stor risiko for, at der kommer rod i til- og frameldingerne.
Bliv e-mail-ninja
Vil du gå “all-in” på nyhedsbreve, så anbefaler jeg, at du besøger Christina Klitsgaard’s blog – hun er vaskeægte e-mail-ninja og kan helt sikkert hjælpe dig godt i gang eller videre med dine nyhedsbreve.
Har du brug for hjælp, så er du også altid velkommen til at kontakte mig på mail: post@tinawoods.dk. Jeg uddyber gerne idéerne og rådene med dig, så du kommer godt i gang eller videre med dine nyhedsbreve.
Mig bekendt behøver de ikke tilmelde sig nyhedsbrevet skriftligt. En mundtlig aftale er i alle andre tilfælde lige så gyldig som en skriftlig. Bare sværere at bevise