Bruger du penge på boosting af opslag for at nå bredt ud til målgruppen? Synes du, at dine annoncer er dyre og er du usikker på, om du får nok for dine penge?
Så kan du sikkert få glæde af min lille guide til bedre Facebook annoncering om målgrupper, kampagneplan og praktisk arbejde + Bonus tips til dem, der når hele vejen til bunds i dette indlæg 😉
Rækkevidde, visninger, kliks og likes er IKKE kunder. Så glem alt om at bruge Boost-knappen og anden ligegyldig Facebook annoncering. Brug i stedet pengene strategisk og få et langt mere succesfuldt resultat – og kunder i butikken. Her er min miniguide til, hvordan du laver succesfuld annoncering på Facebook, der genererer kunder og mersalg til eksisterende kunder.
Vær bevidst om dine målgrupper
For at hjælpe dig selv til nemmere og hurtigere annoncering, er det en stor fordel, hvis du starter med at få defineret de målgrupper, du gerne vil ramme på Facebook:
Du kan sagtens have flere forskellige foruddefinerede målgrupper. Og det er en stor fordel for dig, hvis du gør forarbejdet grundigt. Jeg har valgt at fokusere på 4 typer af målgrupper, du bør tænke ind i din annonceplan.
1. Brugerdefinerede målgrupper på Facebook (Specifik segmentering ud fra demografi og interesseområder):
Det kunne f.eks. være geografi, alder, køn, stillingsbetegnelse, interesseområder, sport, brands osv.
Disse interesse målgrupper kan bruges til at lave annoncer målrettet dem, du ikke har forbindelse med endnu (hverken på Facebook eller via dit Website, nyhedsbrev osv.). Tænk gerne i flere forskellige udgaver af denne målgruppe. Du kan sagtens have produkter i dit sortiment, der henvender sig til yngre piger i 13-18 års alderen – og andre produkter og ydelser, der henvender sig til en helt anden gruppe. Måske er det relevant for dig at lave målgrupper med geografiske opdelinger eller noget helt andet?
Målretningen via interesse og demografi er storstilet på Facebook, der ved næsten alt om brugerne. Facebook registrerer ikke kun de data, brugeren selv skriver ind, men baserer f.eks. også interesseområder på, hvilke sider, vi har liket og engageret os med. Der er pt. mere end 3,5 mio danskere, der er aktive på Facebook mindst én gang pr. måned. Så der er stor sandsynlighed for, at du kan ramme din målgruppe via dette medie!
2. Målgruppe baseret på dine website besøgende: WCA – Website Custom Audience – (Retargeting):
Lav målgrupper bestående af folk, der har besøgt dit website (evt. specifikke undersider) f.eks. indenfor de seneste 30 dage. For at kunne opsætte målgruppen er det nødvendigt, at du har indsat din Facebook annonce pixel på dit website.
Website besøgende er varme leads. Brugerne har allerede vist interesse for virksomheden gennem et besøg på hjemmesiden, så det kan være yderst relevant, at minde disse brugere om, at vi er der for dem. Du kender det sikkert allerede fra f.eks. rejsebureauer. Du har været inde og se på en feriedestination – og wupti, så bliver du løbende mindet om dit ferieønske, når du sidder og hygger med din Facebook i sofaen senere på dagen eller i dagene efter.
En profil-video ville også kunne anvendes i denne form for annonce. Altså bruges til at præsentere tidligere website besøgende for videoen i deres Facebook feed for at skabe genkendelighed og minde om, at man har gang i en købsproces.
WCA-målgrupper egner sig også godt til FAN/LIKE annoncer på Facebook. (Målrettet website besøgende, der ikke i forvejen er fan af Facebook siden – med det mål at få flere Fans på siden, der kan se organiske/ubetalte opslag fremadrettet)
3. Målgruppe baseret på mail-adresser: CA@ målgrupper – Custom Audience from file:
Målgruppen kan f.eks. bestå af dem, der modtager jeres nyhedsbrev, jeres kundedatabase eller andre der har afleveret deres mail-adresse til jer – måske i forbindelse med at de har downloadet en brochure.
Her har I en helt unik mulighed for at nå dem, der i aller højeste grad har vist interesse for jeres produkter (har f.eks. downloadet brochure), og I kan dermed påvirke dem opfølgende og flere gange i beslutningsprocessen.
4. Kopi-målgrupper: Look alike målgrupper ud fra eksisterende WCA- eller CA@-målgrupper
Målgrupper baseret på f.eks. WCA brugeres “tvillinger”. Dvs. brugere, der ligner dem, der i dette tilfælde har besøgt eller købt produkter på vores website. Facebook går i dette tilfælde ind og analyserer på de brugere, der er i vores WCA målgruppe; hvad laver de på Facebook? Hvad liker de? Og hvilke demografiske forhold har de? Facebook finder andre brugere, der ligner, og giver os mulighed for at målrette mod dem. Altså finde nye kunder ud fra dem, der ligner dem, der allerede har købt. Det er smart!
Læg en kampagneplan
Hvad vil du gerne opnå med dine annoncer?
Jeres mål skal være S-M-A-R-T
- Specifikke mål – Hvorfor vil du annoncere? – Hvad vil du opnå?
- Målbart – Hvor mange fans, besøgende, visninger, klik til website, tilmeldinger til nyhedsbrev eller?
- Attraktivt mål – Hvorfor er det vigtigt for jer – og hvordan kan det skabe forretning for jer?
- Realistisk mål – Er der en relevant landingpage på jeres hjemmeside, er der en god video til formålet, er der budgetteret nok?
- Tidsbestemt mål – Lav tidslinie og indsæt milepæle, så I husker at følge op.
Det praktiske arbejde
Når din SMART plan er på plads, så skal du i gang med det praktiske arbejde: At lave kampagner, annoncesæt og annoncer.
Hvis du ikke allerede har fået oprettet en annoncekonto, så gør du det nu. Brug Facebooks egen guide. Når du trykker på knappen “Opret en annonce”, så danner Facebook din annoncekonto for dig, hvis du ikke har annonceret tidligere, som er tilknyttet din personlige profil! Bemærk, det kan være hensigtsmæssigt for dig at lægge din virksomheds facebookside ind i Business Manager, så du derinde kan tilknytte annoncekontoen til virksomheden, så den dermed ikke er bundet sammen med dig og din personlige Facebook profil.
På annoncekontoen kan du finde din Facebook pixel kode, som din webmaster skal indsætte på jeres website, så I kan komme i gang med at tracke jeres besøgende i forhold til Facebook. (Retargeting er først muligt, når pixelkoden er indsat på siden – og den måler først fra det øjeblik, den kører på siden).
Annoncer på Facebook består af 3 dele: Kampagne, annoncesæt og annoncer
- Kampagne = Overordnet målsætning for dine annoncer i denne kampagne (Se valgmulighederne i billedet – bemærk, dette udvikles – og der kommer løbende nye muligheder). Her vælger du, hvad det er du gerne vil have, at annoncen skal optimeres mod.
- Annoncesæt = Målretning for annoncerne i dette annoncesæt. Her vælger du bl.a. målgruppe (Kunne sagtens være én af dine præ-definerede målgrupper), budget og tidsplan for dine annoncer.
- Annoncer = Er de konkrete annoncer (Billeder, tekster, links osv) der skal vises i målgruppens newsfeed / nyhedsstrøm, højre side på computer eller i Instagram-feed. Du kan finde en god vejledning til, hvordan du bruger de relevante annonceformater, der findes til Facebook her…
For din egen skyld anbefaler jeg, at du anvender et mønster i dine navngivninger af kampagner, annoncesæt og annoncer, så det er nemt for dit at gennemskue, hvad der er hvad, når du sidder med en oversigt med måske 50 forskellige annoncer.
Eksempel på, hvordan navngivningen kunne gøres logisk:
- Kampagne: Klik til website
(Hvis du ønsker at lave en kampagne, hvor målet er at få brugere ind på hjemmesiden. Det kunne være til relevant blog-indlæg, til en webshop, til en landingpage med nyhedsbrev eller?) - Annoncesæt: CA@ nyhedsbrev minus WCA (7)
(Custom Audience baseret på fil af nyhedsbrevsmodtagere minus dem der i forvejen har besøgt hjemmesiden indenfor de sidste 7 dage) - Annonce: Gratis miniguide til FB ann
(Dette kunne være den første linie i teksten på annoncen eller en kort beskrivelse af indholdet)
Men vi har alle forskellige logiske tilgange til sådan et mønster. For mig fungerer det godt, at tingene er genkendelige – og det mindsker min arbejdstid, hvis jeg ikke skal bruge for lang tid for at identificere forskellige annoncer fra hinanden. Især også når vi kommer til at måle effekt, så er det fint, at vi kan sammenligne nemt og enkelt.
Når du har gennemarbejdet de 3 punkter: Målgrupper, kampagneplan og produktion af relevante annoncer, så er du godt på vej mod en effektiv og kundegenerende Facebook annoncering. Dit forarbejde sikrer dig, at du ikke spilder dine penge og din tid på Facebook – men rent faktisk får skabt kunder i butikken og mersalg til dine eksisterende kunder.
Bonus tips til annoncer på Facebook:
- Brug billeder i professionel kvalitet, der fænger
- Skriv dine tekster, så de opfordrer til handling
- Prøv at bruge lidt humor
- Giv dine brugere noget værdifuldt (analyser på, hvad der er vigtigt for din målgruppe)
- Positivt indhold – brug ikke negative tekster ala: Vil du ungå stress eller ondt i ryggen (Disse henvisninger til dårligdomme accepterer Facebook ikke) Skriv i stedet noget om at få god livskvalitet og succesfuld familietid.
I det hele taget kan det godt betale sig, at bruge alle de gode råd fra dette blogindlægs punkt 1: Sådan fungerer Facebook algoritmen, der er afgørende for dine opslags rækkevidde.
Jeg håber, du nu har lyst til at komme godt i gang med Facebook annoncering. Og skriv endelig til mig, hvis du har gode erfaringer, du ønsker at dele – eller i øvrigt har spørgsmål eller kommentarer til dette indlæg!
På forhånd mange tak for at du læste med 🙂
Leave A Comment